DIT700 Datorintroduktion
Välkomna, Bienvenue, Welcome! Denna kurs är ert första möte med programmeringsundervisningen här på Göteborgs Universitet (GU, länk till kursplanen: http://kursplaner.gu.se/pdf/kurs/sv/DIT700) och Chalmers. Kursen ges under nollperiodens två första veckor som en förberedelse inför höstens ordinarie programmeringsundervisning.
Syfte
Kursens främsta mål är att lära er att lära er att programmera, samt att ge er en introduktion till vad det innebär att vara programmerare. Programmering handlar om så mycket mer än att kunna ett programspråk, och kursens mål är att ge er verktyg, vanor och rutiner för att hantera de utmaningar ni kommer att möta, i den kommande programmeringsundervisningen och i rollen som programmerare. Kursen använder programspråket Python, men detta är inte en kurs i Python. Vi använder Python som verktyg och plattform för att introducera de utmaningar som ni förväntas möta framöver, och det är er förmåga att hantera dessa utmaningar som är kursens främsta lärandemål.
Examination
Kursen examineras genom
- deltagande på föreläsningar och övningstillfällen
- vid kursens slut, uppvisande av ett eller flera fungerande program av lämplig svårighetsgrad
- för GU-studenter, närvaro vid och deltagande i en avslutande workshop, se nedan
Kursinformation
Kursen hålls i fem block, där varje block består av två timmar programmerande följt av en uppföljande timme föreläsning och diskussion. (För det första och inledande blocket är ordningen omvänd så att diskussionen inleder, och programmerandet följer.)
-
Kursansvarig: Alex Gerdes
Tel: +46 31 772 6154
Email: alex.gerdes "at" cse.gu.se
Kontor: EDIT 6479
Information för respektive program
Datavetenskap, GU
Föreläsningar hålls i sal EA. Övningspass hålls i datorsalarna ED3507 och ED3582. I kursen ingår en workshop om prokrastinering, fredag 30/8, kl 10-12, i sal EA. Schemat finns också på TimeEdit.
- 21 (ons): 14-17 (börjar med föreläsning)
- 22 (tor): 9-12
- 26 (mån): 9-12
- 27 (tis): 8-11
- 28 (ons): 9-12
- 29 (tor): 13-15 (extra övningstillfälle för demonstration)
- 30 (fre): 10-12 (föreläsning)
ASSISTENTER
Therese Andersson, John Sandell, Lo Ranta, David Weber Fors, Benjamin Sannholm, Sophia Pham, Ken Bäcklund
Informationsteknik, Chalmers
Föreläsningar hålls i sal HC4. Övningspass hålls i datorsal 2480 samt E-studion, se TimeEdit.
- 21 (ons): 9-12 (börjar med föreläsning)
- 23 (fre): 9-12
- 26 (mån): 14-17
- 27 (tis): 9-12
- 29 (tor): 11-13 (övning) + 13-14 (föreläsning)
ASSISTENTER
Samuel Widén, Oliver Karmetun, Einar Ingemarsson, Robert Agrell, Jacob Thorselius Pedersen, Alexander Huang, Arvid Rydberg, Agnes Mårdh, Jian Shin, Morgan Thowsen
Datateknik, Chalmers
Föreläsningar hålls i salar HA1, HA3 och HB1, se TimeEdit for mer information. Övningspass hålls i datorsalarna D&IT2505, 3354, 3358.
- 21 (ons): 13-16 (börjar med föreläsning i HA3)
- 22 (tor): 8-11 (HA3)
- 26 (mån): 13-16 (HB1)
- 28 (ons): 8-11 (HA1)
- 29 (tor): 13-16 (HB1)
ASSISTENTER
Johan Atterfors, Erik Söderpalm, Gustaf Engström, Stanisław Zwierzchowski, David Hedgren, Lucas Glimfjord, Lukas Skystedt, Hugo Simonsson, Christoffer Kaltenbrunner, Joakim Wingård
Resurser
GENERAL
PYTHON
PYTHON TUTORIALS
BIBLIOTEKET PYGAME
- Hemsida: pygame.org
- Dokumentation och tutorials
- Fler tutorials
- Egen installation av (begränsad) pygame på Linux-systemen
- Pygame för egen Mac
Kurssammanfattning:
Datum | Information | Sista inlämningsdatum |
---|---|---|