Kursöversikt

Evidens i praktiken: sammanställning av evidens i översikter och riktlinjer

Välkommen till kurser i evidensbasering och vetenskapsteori på Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori! Den här Canvassidan är en gemensam startsida för följande kurser:

Notera att dessa sidor innehåller många föreläsningsfilmer som behöver ses på egen hand. Kursen är i den meningen tydligt en kombination av campus- och distansbaserade moment. Ett råd är att börja direkt med de sidor i respektive modul som heter Studiegång. Där anges vad som är ett lämpligt arbetsflöde under terminen.

På den här sidan  hittar du generell information som gäller samtliga av dessa kurser. För att komma vidare till specifik information om de enskilda kurserna klickar du antingen på den länk ovan som motsvarar den kurs du ska gå eller så klickar du på "Moduler" i navigationsmenyn till vänster och klickar på din kurs där. Just nu är dessa länkar dock inte användbara, men snart...

 

Registrering

Du kan registrera dig på din kurs tidigast en vecka före kursstart. Det är dock viktigt att du gör detta snarast möjligt då registrering krävs för att kunna delta i kursen och för att få tillgång till de diskussionsforum, de inlämningsuppgifter och det studiematerial som ligger här på Canvas. 

Här kan du läsa hur man registrerar sigLänkar till en externa sida.

 

Kursstart

Samtliga studenter på kurserna VT2111 och EV2104 börjar kl 08.30-12.00 torsdagen den 30 januari i sal J411 i Humanisten (Renströmsgatan 6). EV2105 börjar dagen därpå fredagen 31 januari i samma sal, J411 kl 13.00-16.30.

 

 

Kursplan

Här hittar du sökning för kursplan (https://studentportal.gu.se/e-tjanster/kursplan-litteraturlistaLänkar till en externa sida.) Ange din kurskod i sökfunktionen.

 

Schema 

Preliminärt schema hela VT2111länk (Länkar till en externa sida.)

Preliminärt schema VT2111 del 1/EV2104: länk (Länkar till en externa sida.)

Preliminärt schema VT2111 del 2/EV2105: länk

 

Litteratur del 1 VT2111 och EV2104

För genomförande av systematisk översikt

Gough, D. et al. (2017) An introduction to systematic reviews. London: Sage. (Börja gärna med denna rapport och nedanstående artikel av Gough et al i referenslistan som presenterar delar av boken mer koncentrerat.)

Gough et al (2012) "Clarifying differences between review designs and methods." Systematic Reviews 1: 28.

SBU. (2017) Granskningsmallar och kap 1-4 i Utvärdering av metoder i hälso- och sjukvården: en handbok. Tredje upplagan. Stockholm: Statens Beredning för Medicinsk Utvärdering (SBU). http://www.sbu.se/metodbok (50 ss.)

Analytisk del av kursen

a) Analytisk grundlitteratur
Obligatorisk läsning

Sismondo, S (2010) Kapitel  2, 5, 6 och 11 i An Introduction to Science and Technology Studies, Chichester: Wiley-Blackwell.

Valfria texter

Kuhn, T. (1970) Kap XI "The invisibility of revolutions" i The Structure of Scientific Revolutions. Ss. 136-43.

Bloor, D. (1976) Kap 1 i Knowledge and Social Imagery. Chicago: University of Chicago Press.

Collins, H. & Pinch, T. (1993) Kap 2 ”Two Experiments that ‘Proved’ the Theory of Relativity” i The Golem: What Everyone Should Know About Science, Cambridge: Cambridge University Press, ss. 27–55.

b) Fallstudier och analys av systematiska översikter
Obligatoriska texter

Sager, M och Pistone, I (2019) Mismatches in the production of a scoping review: Highlighting the interplay of formalities. Journal of evaluation in clinical practice, 25(6), 930-937.

Gough, D. et al. (2017) Kap 3 i An introduction to systematic reviews. London: Sage. Eller: Gough et al (2012) "Clarifying differences between review designs and methods." Systematic Reviews 1: 28.

Lee, F. (2012) Att söka sanningen: Om kunskapsstyrning och gränsarbete i systematiska litteraturöversikter. Stockholm: Leading Health Care rapport nr 7. (30 ss.)

Stegenga, J (2018) Kap 6, Malleability of Meta-Analysis, i Medical Nihilism.

Frivilliga texter

Björk, A. (2013) Stabilizing a fluid intervention: The development of Motivational Interviewing, 1983–2013. Addiction Research and Theory. Early Online: ss. 1–12. doi: 10.3109/16066359.2013.845174 (12 ss.)

Bohlin, I. (2010) "Systematiska översikter, vetenskaplig kumulativitet och evidensbaserad pedagogik". Pedagogisk Forskning i Sverige. 15(2/3): ss 164–186. (23 ss.)

Bohlin, I. (2012) "Formalizing Syntheses of Medical Knowledge: The Rise of Meta-Analysis and Systematic Reviews". Perspectives on Science 20 (3): ss. 273-309. (47 ss.)

Bohlin, I. (2018) "Från begreppet evidence till metoder för syntes av kvalitativ utbildningsvetenskaplig kunskap: Formalisering, integration, strategier för generalisering" i Den evidensbaserade skolan: Svensk skola i skärningspunkten mellan forskning och praktik, (red) Daniel Alvunger och Ninni Wahlström. Natur & Kultur. 

 Bohlin, I. (2019) Skolforskningsinstitutets arbete med systematiska översikter. Utvärdering. Stockholm: Skolforskningsinstitutet.

Litteratur EV2430

a) Analytisk grundlitteratur
Obligatorisk läsning

Sismondo, S (2010) Kapitel  2, 5, 6 och 11 i An Introduction to Science and Technology Studies, Chichester: Wiley-Blackwell.

Valfria texter

Kuhn, T. (1970) Kap XI "The invisibility of revolutions" i The Structure of Scientific Revolutions. Ss. 136-43.

Bloor, D. (1976) Kap 1 i Knowledge and Social Imagery. Chicago: University of Chicago Press.

Collins, H. & Pinch, T. (1993) Kap 2 ”Two Experiments that ‘Proved’ the Theory of Relativity” i The Golem: What Everyone Should Know About Science, Cambridge: Cambridge University Press, ss. 27–55.

b) Fallstudier och analys av systematiska översikter
Obligatoriska texter

Sager, M och Pistone, I (2019) Mismatches in the production of a scoping review: Highlighting the interplay of formalities. Journal of evaluation in clinical practice, 25(6), 930-937.

Gough, D. et al. (2017) Kap 3 i An introduction to systematic reviews. London: Sage. Eller: Gough et al (2012) "Clarifying differences between review designs and methods." Systematic Reviews 1: 28.

Lee, F. (2012) Att söka sanningen: Om kunskapsstyrning och gränsarbete i systematiska litteraturöversikter. Stockholm: Leading Health Care rapport nr 7. (30 ss.)

Stegenga, J (2018) Kap 6, Malleability of Meta-Analysis, i Medical Nihilism.

Frivilliga texter

Björk, A. (2013) Stabilizing a fluid intervention: The development of Motivational Interviewing, 1983–2013. Addiction Research and Theory. Early Online: ss. 1–12. doi: 10.3109/16066359.2013.845174 (12 ss.)

Bohlin, I. (2010) "Systematiska översikter, vetenskaplig kumulativitet och evidensbaserad pedagogik". Pedagogisk Forskning i Sverige. 15(2/3): ss 164–186. (23 ss.)

Bohlin, I. (2012) "Formalizing Syntheses of Medical Knowledge: The Rise of Meta-Analysis and Systematic Reviews". Perspectives on Science 20 (3): ss. 273-309. (47 ss.)

Bohlin, I. (2018) "Från begreppet evidence till metoder för syntes av kvalitativ utbildningsvetenskaplig kunskap: Formalisering, integration, strategier för generalisering" i Den evidensbaserade skolan: Svensk skola i skärningspunkten mellan forskning och praktik, (red) Daniel Alvunger och Ninni Wahlström. Natur & Kultur. 

 Bohlin, I. (2019) Skolforskningsinstitutets arbete med systematiska översikter. Utvärdering. Stockholm: Skolforskningsinstitutet.

Litteratur del 2 av VT2111 tillika EV2105

Britten, Nicky, Rona Campbell, Catherine Pope, Jenny Donovan, Myfanwy Morgan & Roisin Pill 2002. Using Meta Ethnography to Synthesise Qualitative Research: A Worked Example. Journal of Health Services Research & Policy 7, 209–15

Broqvist, M, Elgstrand M B, Carlsson P, Eklund K och Jakobsson, A. (2011) Nationell modell för öppna prioriteringar inom hälso- och sjukvård. Prioriteringscentrum 2011:4. (50 ss.)

Collins, H (2014) Are We All Scientific Experts Now? Cambridge, UK: Polity Press.

Dixon-Woods, Mary et al. (2006). How Can Systematic Reviews Incorporate Qualitative Research? A Critical Perspective. Qualitative Research 6, 27-44.

Eriksson, Sager, Staland-Nyman och Hensing (2016) "Expertis, sjukskrivning och mötet mellan normal och post-normal vetenskap" i Socialvetenskaplig tidskrift, 12(2):70-84.

Fernler, K (2011) "Kunskapsstyrningens praktik – kunskaper, verksamhetsrationaliteter och vikten av organisation" i Bohlin & Sager (red) Evidensen många ansikten. Lund: Arkiv förlag.

Forsemalm, J, M Johansson och P Göransson (2019) Evidensbaserad stadsutveckling – bortom urbana anekdoter. Årsta: Dokument Press. 

France, E, et al (2019) Improving reporting of meta‐ethnography: The eMERGe reporting guidance, i Review of Education
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/rev3.3147

Funtowicz och Ravetz (1993) "Science for the post-normal age" i Futures 25(7):739–55.

Hansson, S (2012) Riskfilosofi: en introduktion, Stockholm: Liber. (Denna är tydligen svår att få tag på så inte obligatorisk läsning.)

Hälsoekonomisk analys. Artiklar anges senare.

Munthe, C (2004) Det kostar att vara försiktig. Hur mycket bör vi betala för försiktigheten? Nr 3. http://fof.se/tidning/2004/3/det-kostar-att-vara-forsiktig

Sager, M och Pistone, I (2019) "Kunskap" i Moderna Policies av (red) Krohwinkel och Mannerheim, Stockholm: Leading Health Care. Tillgänglig här: http://leadinghealthcare.se/publikationer/moderna-policies-2/

Sandman L, et al. 2014. Etiska aspekter på åtgärder inom hälso- och sjukvården. En vägledning för att identifiera relevanta etiska frågor. Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU).

SBU. (2012) Kap. 1-5, 8-12 och bilagorna 6-10 i Utvärdering av metoder i hälso- och sjukvården: en handbok. Version 2012-02-03. Stockholm: Statens Beredning för Medicinsk Utvärdering (SBU). http://www.sbu.se/metodbok (156 ss.)

Sismondo, S (2010) Kapitel 15-16 i An Introduction to Science and Technology Studies, Chichester: Wiley-Blackwell.

Sjögren, Ebba, Hans Winberg, Thomas Paulsson och Fredrik Neij. 2010. Hälsa per krona. 2010. Leading Health Care Report 1. Tillgänglig via www.leadinghealthcare.se/Upload/ContentItem/114/LHC_rapport_nr1.pdf

Särskilt pedagogiskt stöd

Om du har behov av särskilt stöd p.g.a. funktionshinder, kontakta Sektionen för student- och utbildningsstöd Länkar till en externa sida. så fort du har blivit antagen. 

 

Kontaktinformation

 

Allmän studentinformation: Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori och Göteborgs universitet

 

Kurssammanfattning:

Datum Information Sista inlämningsdatum