Kursöversikt

Välkommen till Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori!

Det här är en gemensam Canvas-sida för följande kurser i evidensbasering som ges under våren 2020. Mer information om litteratur, föreläsningar mm finns när du klickar på respektive kurs:

Webbregistrering sker under perioden 13-20 januari

Kursstart

Samtliga studenter på kurserna EV2113 del 1 och EV2106 samt de som läser EV2107 med 25 % takt börjar kl 08.30-16.30 måndagen den 27 januari i sal C562 i Humanisten (Renströmsgatan 6).

 

Registrering

Du kan registrera dig på kursen tidigast en vecka före kursstart. När du har registrerat dig får du tillgång till all kursinformation här på Canvas.

Här kan du läsa hur man registrerar sig

 

Kursplan, schema och litteraturlista

Här hittar du sökning för kursplan (https://studentportal.gu.se/e-tjanster/kursplan-litteraturlista) Ange din kurskod i sökfunktionen.

 

Schema 

Preliminärt schema hela EV2113länk OBS: KURSSTART ÄR 27/1 8.30 OAVSETT VAD SOM JUST NU ANGES I TIMEEDIT.

Preliminärt schema EV2113 del 1/EV2106: länk OBS: KURSSTART ÄR 27/1 8.30 OAVSETT VAD SOM JUST NU ANGES I TIMEEDIT

Preliminärt schema EV2113 del 2/EV2107: länk

 

Litteraturlistor finns på Sidor till vänster, men också längst ned i denna översikt.

 

Förberedelser inför kursen

Fullständig studiehandledning finns här: $WIKI_REFERENCE$/pages/studiehandledning-for-ev2113-och-ev2106 Du  kan förbereda dig för kursens första dag redan nu om du vill. Kursens första dag kommer vi bland annat att utgå från deltagarnas uppfattningar om evidensbegreppet, eventuella erfarenheter av evidensbasering och förväntningar inför kursen. Som förberedelse vill vi att du skriver ner en reflektion om dessa teman som du kopplar till delar av kurslitteraturen.

För "nybörjaren"

Den som är helt ny inför begreppet evidensbasering kan läsa följande introducerande bok (ej obligatorisk läsning):

Levi R. (2009) Vettigare vård: evidens och kritisk tänkande i vården. Stockholm: Norstedts. (174 ss.)

Även detta kapitel ger en god introduktion till evidensrörelsen:

Howick, J. (2011) Kap 2 i The Philosophy of Evidence-Based Medicine. Oxford: Wiley-Blackwell.

Alla rekommenderas att ta del av debatten i Dagens Nyheter om evidensbasering (OBS: ej obligatoriskt; artiklarna finns bakom en betalvägg som kräver prenumeration, dock till en kostnad av enbart 1 krona första månaden)

http://www.dn.se/debatt/kunskap-maste-ga-fore-ideologi-och-populism/

http://www.dn.se/debatt/repliker/politiker-bor-fa-torgfora-stolliga-forslag/

http://www.dn.se/debatt/repliker/lagstiftning-om-evidensbasering-ger-inte-battre-beslut/

http://www.dn.se/debatt/repliker/tre-politiska-fragor-som-borde-hanterats-evidensbaserat/

http://www.dn.se/debatt/repliker/aven-vetenskapen-utgar-fran-makt/

http://www.dn.se/debatt/repliker/inte-sant-att-politiker-inte-tar-hansyn-till-beprovad-erfarenhet/

http://www.dn.se/debatt/repliker/vart-intresse-ligger-i-de-politiska-beslutsprocesserna/

Bolin I, Sager M. (red.) (2011) ”Inledning” och ” Evidensbaserat beslutsfattande i ett vetenskapsbaserat samhälle.” i Evidensens många ansikten. Lund: Arkiv Förlag, ss. 13-68.

Om du hinner är det bra om du kan se följande tre filmer av Morten Sager där begreppet ”evidenskompetens” introduceras.

 

Introducerande litteraturlista för undervisning i förändringsarbete

Under första veckan kommer vi att börja planera ett förbättringsarbete tillsammans med Anna Melke, fil dr offentlig förvaltning, forskare vid Göteborgsregionens kommunalförbund. Det kan handla om systematisk uppföljning, utveckling av en ny verksamhet, kvalitetsarbete inom en avdelning – helt enkelt något som ska förbättras på en arbetsplats vare sig det handlar om rutiner eller resultat. Varje student kommer att arbeta med ett eget exempel som antingen kan utgå från en faktiskt existerande verksamhet, något som är beskrivet i litteraturen eller som är helt fiktivt. Kanske har du arbetat med att försöka införa en förbättring eller gått och funderat på något som du skulle vilja genomföra så att patienter/klienter/brukare/elever/medborgare får bättre hjälp än idag? Vi vill att du tänker igenom ett exempel som du kan bearbeta under terminen.

När du förbereder ett sådant fall är det viktigt att tänka igenom vad det är som ska förbättras eller varför. Skriv gärna ner dina reflektioner om detta i förväg så kommer undervisningen att ge mer. Du får också gärna förbereda dig genom att läsa följande litteratur. Referenserna är presenterade här i den ordning du bör prioritera läsningen. Notera att läsningen när hela böcker anges bör vara selektiv och sällan ”ord för ord” eller ”från pärm till pärm”.

  • Cartwright, N och Hardie, J. (2012) Evidence-based policy: a practical guide to doing it better. Oxford: Oxford University Press.
  • Två kapitel i Evidensens många ansikten, Bohlin och Sager (red), Lund: Arkiv Förlag. Det gäller dels kapitlet av Sager "Evidens i administrativt limbo" och slutkapitlet av Sager och Bohlin. [Slutkapitlet finns HÄR för nedladdning].
  • Garpenby, P (2015) Evidensbaserade policybeslut i hälso- och sjukvård. Redovisning av nio strategier. Rapport 2015:3. Centrum för utvärdering av medicinsk teknologi (CMT). Linköping: Linköpings universitet. Nedladdningsbar: liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:896882/FULLTEXT01.pdf
  • Fernler, K (2012) Perspektiv på implementering. Vad är god implementering och kan det stödjas? Leading Health Care Report nr 8. Nedladdningsbar här: http://leadinghealthcare.se/publikationer/perspektiv-pa-implementering/

 

Struktur på kursen

Kursen består av framför allt föreläsningar som följer upp kurslitteraturen och seminarier där det egna förbättringsprojektet bearbetas. Studenterna återrapporterar sina viktigaste slutsatser av litteraturen i form av a) korta rapporter och b) en uppgift där en verksamhetsförändring planeras eller studeras. Den planerade, alternativt studerade, verksamhetsförändringen får gärna utgå från en faktiskt existerande verksamhet. Uppgift b) utvidgas gradvis genom de fem uppföljningsseminarierna. Notera att uppföljningsseminarier ges i halvklass, torsdag förmiddag eller fredag eftermiddag. Tillresande kan sålunda välja uppföljningsseminarium på fredag eftermiddag för att inte behöva övernatta onsdag till torsdag.

Kontaktinformation

Kursansvarig lärare/Programkoordinator: Morten Sager (morten.sager@gu.se) och Allan Lidström (biträdande programkoordinator) allan.lidstrom@gu.se
svarar på frågor om kursens innehåll, litteratur och schema, svarar på övergripande programfrågor och studievägleder programstudenter.

Kursadministratör: Matilde Eriksson (matilde.eriksson@gu.se)
svarar på frågor om registrering, tentamensadministration, avbrott, studieuppehåll, intyg.

Servicecenter https://studentportal.gu.se/handledning-och-stod/servicecenter

Obligatorisk litteratur EV2113

(Notera att all litteratur inte "lusläses" från pärm till pärm, för mer precis läsanvisning i anslutning till respektive undervisningspass, se schema, studiehandledning och diskussioner vid kurstillfällena. Det finns tre nivåer av litteraturen. De referenser som behöver läsas noga är fetade. De obligatoriska referenser som inte är lika viktiga eller där man kan välja utifrån behov är kursiverade. Dessutom finns det under den obligatoriska litteraturen helt frivillig litteratur som är mycket användbar.)

Almqvist, R (2006) New public management - om konkurrensutsättning, kontrakt och kontroll. Malmö: Liber. (kursiv läsning)

Bergman, B., Hellström, A., Lifvergren, S., Gustavsson, S. (2015) "An Emerging Science of Improvement in Health Care", Quality Engineering (27) ss. 17-34.

Välj någon av nedanstående texter av Björk. Det går också bra att välja någon av texterna av Mol, Sager, eller Fernler. (Samtliga dessa texter är dock bra att läsa för att öka förståelsen för sökandet efter olika rationaliteter/logiker.)

Björk, A (2013) "Working with different logics: A case study on the use of the Addiction Severity Index in addiction treatment practice" i Nordic Studies on Alcohol and Drugs, 30 (3), ss 179-199.

Working with different logics: A case study on the use of the Addiction Severity Index in addiction treatment practice
Stockholms universitet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Institutionen för socialt arbete - Socialhögskolan.
 
 
2013 (Engelska)Ingår i: Nordic Studies on Alcohol and Drugs, ISSN 1455-0725, Vol. 30, nr 3, 179-199 s.
Working with different logics: A case study on the use of the Addiction Severity Index in addiction treatment practice
Stockholms universitet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Institutionen för socialt arbete - Socialhögskolan.
 
 
2013 (Engelska)Ingår i: Nordic Studies on Alcohol and Drugs, ISSN 1455-0725, Vol. 30, nr 3, 179-199 s.

Björk, A (2016a) "Evidence, fidelity, and organisational rationales: Multiple uses of Motivational Interviewing in a social services agency" i Evidence & Policy, 12(1), 53-71.

Björk, A (2016b) "Reconsidering critical appraisal in social work: Choice, care and organization in real-time treatment decisions", i Evidence-based practice behind the scenes: How evidence in social work is used and produced. Doktorsavhandling vid Stockholms universitet. http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A900625&dswid=516 [2016-06-22] ; eller så läses Mol 2011.

Cartwright, N och Hardie, J. (2012) Evidence-based policy: a practical guide to doing it better. Oxford: Oxford University Press. Studenten väljer denna eller Hasson & von Thiele Schwartz kap 6-14 (se nedan).

Czarniawska, B. (2015). ”Kapitel 7” ur En teori om organisering. 2:a upplagan. Lund: Studentlitteratur. [Detta kapitel motsvarar kap 6 i föregående upplaga från 2005 som kan laddas ned HÄR]

Debattinlägg i DN om New Public Management:

http://www.dn.se/debatt/new-public-management-har-skapat-radda-organisationer/ (Links to an external site.)http://www.dn.se/debatt/lat-inte-politikerna-svika-verksamheten/ (Links to an external site.)

http://www.dn.se/debatt/lofvens-kritik-mot-styrning-i-skola-och-vard-ar-felriktad/ (Links to an external site.)

http://www.dn.se/debatt/valfardens-yrken-maste-fa-sin-frihet-och-status-ater/ (Links to an external site.)

http://www.dn.se/debatt/sverige-behover-en-mer-nyanserad-debatt-om-npm/ (Links to an external site.)

http://www.dn.se/debatt/repliker/som-att-halla-ordning-pa-ett-barnkalas-med-sms/ (Links to an external site.)

Fernler, K (2011) ”Kunskapsstyrningens praktik – kunskaper, verksamhetsrationaliteter och vikten av organisation” i Evidensens många ansikten, Bohlin, I och Sager, M (red), Lund: Arkiv förlag, ss. 131-162.

Fernler, K (2012) Perspektiv på implementering. Vad är god implementering och kan det stödjas? Leading Health Care Report nr 8. Nedladdningsbar här: http://leadinghealthcare.se/publikationer/perspektiv-pa-implementering/ (Links to an external site.)

Forsemalm, J, M Johansson och P Göransson (2019) Kap 1 i Evidensbaserad stadsutveckling – bortom urbana anekdoter. Årsta: Dokument Press. 

Funnell, SF och PJ Rogers (2011) Purposeful Program Theory: Effective Use of Theories of Change and Logic Models. (Framför allt kap 4-11). Jossey-Bass. [Finns som e-bok på UB, se mer ub.gu.se]

Garpenby, P (2015) Evidensbaserade policybeslut i hälso- och sjukvård. Redovisning av nio strategier. Rapport 2015:3. Centrum för utvärdering av medicinsk teknologi (CMT). Linköping: Linköpings universitet. 

Glouberman & Mintzberg (2001) "Managing the care of health and the cure of disease – Part I: Differentiation".  Ladda ned HÄR

Gorman, M (2010) Kapitel 2 och 8, i Trading zones and interactional expertise. Cambridge, Mass.: MIT Press. [Kap 2 finns nedladdningsbart HÄR.]

Hasson, H och Schwarz, U (2017) Inledning och kap 1, 4, 15-16. Användbar evidens. Natur & Kultur. Studenten väljer dessutom mellan att läsa kap 6-14 i denna bok eller boken av Cartwright & Hardie (se ovan).

Hood, C (1995) "The 'New Public Management' in the 1980's: Variation on a Theme" i Accounting, Organizations and Society, 20(3): ss. 93-109.

Kotter, J.P (1995) ”Leading change: why transformation efforts fail” i Harvard Business Review, 73(2), March-April, ss. 59-67.

Krohwinkel, A och Winberg, H (2014) ”Framtidens hälsa, vård och omsorg: Detta kommer debatten att handla om.” Stockholm: Leading Health Care, report nr 3, 2014.

Latour, B (1987) Kap 3 i Science in Action. Cambridge, Mass: MIT Press.

Lindgren, L (2014) Nya utvärderingsmonstret – kvalitets- och resultatmätning i den offentliga sektorn. Lund: Studentlitteratur. (147 ss.)

Lindblom eller March läses mer noggrant:

Lindblom, C E (1959) "The science of 'Muddling Through'" i Public Administration Review, 19 (2), ss. 79-88.

March, J G (1991) "How decisions happen in organizations" i Human-Computer Interaction, 6, ss. 95-117.

Mol, A (2011) Omsorgens logik: aktiva patienter och valfrihetens gränser. Lund: Arkiv förlag.

Sager, M (2011) ”Evidens i administrativt limbo” i Evidensens många ansikten, Bohlin och Sager (red), Lund: Arkiv förlag.

Sager, M (2016) "Evidensbasering i en rörig värld" i Chefer och ledare i vården, 3, ss. 4-9.

Sager, M och Bohlin, I (2011) ”Avslutning” i Evidensens många ansikten, Bohlin och Sager (red), Lund: Arkiv förlag.

Sandahl, R och Petersson, G (2016) Kap 9-10 och 13-15 i Kausalitet: I filosofi, politik och utvärdering. Lund: Studentlitteratur. (Del I får gärna läsas, men är väldigt teoretisk.)

Sismondo, S (2010) Kapitel 8 och 12, samt ss. 20-21 i An Introduction to Science and Technology Studies, Chichester: Wiley-Blackwell.

Socialstyrelsen (2012) Förslag till nationell modell för kunskapsstyrning – enligt regeringsuppdrag om att utveckla modellen för God vård. Stockholm: Socialstyrelsen.

Socialstyrelsen (2017) Hemsida om evidensbaserad praktik: www.kunskapsguiden.se/ebp (Links to an external site.)

Star, SL & Griesemer, J (1989) “Institutional Ecology, ‘Translations,’ and Boundary Objects: Amateurs and Professionals in Berkeley’s Museum of Vertebrate Zoology, 1907 – 1939.” i Social Studies of Science 19: 387-420.

Sundell, K, Beelmann, A, Hasson, H & von Thiele Schwarz, U (2015): ”Novel Programs, International Adoptions, or Contextual Adaptations? Meta-Analytical Results From German and Swedish Intervention Research”, Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, http://dx.doi.org/10.1080/15374416.2015.1020540

Yukl, G (2012) Kap 9 ”Karismatiskt och transformativt ledarskap” ur Ledarskap i organisationer. Prentice Hall. [Andra delen av detta kapitel, om transformativt ledarskap kan laddas ned HÄR]

Samt ytterligare någon artikel eller bok om kvantitativa och kvalitativa metoder.

Samt ev. tillkommande artiklar som anges senare.

Obligatorisk litteratur EV2106

(Notera att all litteratur inte "lusläses" från pärm till pärm, för mer precis läsanvisning i anslutning till respektive undervisningspass, se schema, studiehandledning och diskussioner vid kurstillfällena. Det finns tre nivåer av litteraturen. De referenser som behöver läsas noga är fetade. De obligatoriska referenser som inte är lika viktiga eller där man kan välja utifrån behov är kursiverade. Dessutom finns det under den obligatoriska litteraturen helt frivillig litteratur som är mycket användbar.)

Working with different logics: A case study on the use of the Addiction Severity Index in addiction treatment practice
Stockholms universitet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Institutionen för socialt arbete - Socialhögskolan.
 
 
2013 (Engelska)Ingår i: Nordic Studies on Alcohol and Drugs, ISSN 1455-0725, Vol. 30, nr 3, 179-199 s.
Working with different logics: A case study on the use of the Addiction Severity Index in addiction treatment practice
Stockholms universitet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Institutionen för socialt arbete - Socialhögskolan.
 
 
2013 (Engelska)Ingår i: Nordic Studies on Alcohol and Drugs, ISSN 1455-0725, Vol. 30, nr 3, 179-199 s.

Bergman, B., Hellström, A., Lifvergren, S., Gustavsson, S. (2015) "An Emerging Science of Improvement in Health Care", Quality Engineering (27) ss. 17-34.

Välj någon av nedanstående texter av Björk. Det går också bra att välja någon av texterna av Mol, Sager, eller Fernler. Samtliga dessa texter är dock bra att läsa för att öka förståelsen för sökandet efter olika rationaliteter/logiker.

Björk, A (2016a) "Evidence, fidelity, and organisational rationales: Multiple uses of Motivational Interviewing in a social services agency" i Evidence & Policy, 12(1), 53-71.

Björk, A (2016b) "Reconsidering critical appraisal in social work: Choice, care and organization in real-time treatment decisions", i Evidence-based practice behind the scenes: How evidence in social work is used and produced. Doktorsavhandling vid Stockholms universitet. http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A900625&dswid=516 [2016-06-22] ; eller så läses Mol 2011.

Cartwright, N och Hardie, J. (2012) Evidence-based policy: a practical guide to doing it better. Oxford: Oxford University Press. Studenten väljer denna eller Hasson & von Thiele Schwartz kap 6-14 (se nedan).

Czarniawska, B. (2015). ”Kapitel 7” ur En teori om organisering. 2:a upplagan. Lund: Studentlitteratur. [Detta kapitel motsvarar kap 6 i föregående upplaga från 2005 som kan laddas ned HÄRLyssna.]

Fernler, K (2011) ”Kunskapsstyrningens praktik – kunskaper, verksamhetsrationaliteter och vikten av organisation” i Evidensens många ansikten, Bohlin, I och Sager, M (red), Lund: Arkiv förlag, ss. 131-162.

Fernler, K (2012) Perspektiv på implementering. Vad är god implementering och kan det stödjas? Leading Health Care Report nr 8. Nedladdningsbar här: http://leadinghealthcare.se/publikationer/perspektiv-pa-implementering/ (Links to an external site.)

Forsemalm, J, M Johansson och P Göransson (2019) Kap 1 i Evidensbaserad stadsutveckling – bortom urbana anekdoter. Årsta: Dokument Press. 

Funnell, SF och PJ Rogers (2011) Purposeful Program Theory: Effective Use of Theories of Change and Logic Models. (Framför allt kap 4-9). Jossey-Bass. [Finns som e-bok på UB, se mer ub.gu.se]

Garpenby, P (2015) Evidensbaserade policybeslut i hälso- och sjukvård. Redovisning av nio strategier. Rapport 2015:3. Centrum för utvärdering av medicinsk teknologi (CMT). Linköping: Linköpings universitet. 

Glouberman & Mintzberg (2001) "Managing the care of health and the cure of disease – Part I: Differentiation". Ladda ned HÄR

Gorman, M (2010) Kapitel 2 och 8, i Trading zones and interactional expertise. Cambridge, Mass.: MIT Press. [Kap 2 finns nedladdningsbart HÄR.]

Hasson, H och Schwarz, U (2017) Inledning och kap 1, 4, 11 och 12. Användbar evidens. Natur & Kultur. Studenten väljer dessutom mellan att läsa kap 6-14 i denna bok eller boken av Cartwright & Hardie (se ovan).

Kotter, J.P (1995) ”Leading change: why transformation efforts fail” i Harvard Business Review, 73(2), March-April, ss. 59-67.

Latour, B (1987) Kap 3 i Science in Action. Cambridge, Mass: MIT Press.

Lindgren, L (2014) Nya utvärderingsmonstret – kvalitets- och resultatmätning i den offentliga sektorn. Lund: Studentlitteratur. (147 ss.)

Lindblom eller March läses mer noggrant:

Lindblom, C E (1959) "The science of 'Muddling Through'" i Public Administration Review, 19 (2), ss. 79-88.

March, J G (1991) "How decisions happen in organizations" i Human-Computer Interaction, 6, ss. 95-117.

Mol, A (2011) Omsorgens logik: aktiva patienter och valfrihetens gränser. Lund: Arkiv förlag.

Sager, M (2011) ”Evidens i administrativt limbo” i Evidensens många ansikten, Bohlin och Sager (red), Lund: Arkiv förlag.

Sager, M (2016) "Evidensbasering i en rörig värld" i Chefer och ledare i vården, 3, ss. 4-9.

Sismondo, S (2010) Kapitel 8, samt ss. 20-21 i An Introduction to Science and Technology Studies, Chichester: Wiley-Blackwell.

Socialstyrelsen (2012) Förslag till nationell modell för kunskapsstyrning – enligt regeringsuppdrag om att utveckla modellen för God vård. Stockholm: Socialstyrelsen.

Socialstyrelsen (2017) Hemsida om evidensbaserad praktik: www.kunskapsguiden.se/ebp (Links to an external site.)

Star, SL & Griesemer, J (1989) “Institutional Ecology, ‘Translations,’ and Boundary Objects: Amateurs and Professionals in Berkeley’s Museum of Vertebrate Zoology, 1907 – 1939.” i Social Studies of Science 19: 387-420.

Sundell, K, Beelmann, A, Hasson, H & von Thiele Schwarz, U (2015): ”Novel Programs, International Adoptions, or Contextual Adaptations? Meta-Analytical Results From German and Swedish Intervention Research”, Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, http://dx.doi.org/10.1080/15374416.2015.1020540

Yukl, G (2012) Kap 9 ”Karismatiskt och transformativt ledarskap” ur Ledarskap i organisationer. Prentice Hall. [Andra delen av detta kapitel, om transformativt ledarskap kan laddas ned HÄR

Samt ev. tillkommande artiklar som anges senare.

 

Studentinformation - Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori  (FLoV) och Göteborgs universitet (GU) 
Lär dig Canvas
Checklista för dig som är ny student vid GU
Studentportalen
Välkommen till Inst. för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori 
Studiemiljö och regler
Brandskyddsinformation

Plagiering och akademisk integritet (Göteborgs universitetsbibliotek)

Akademiskt Språk för Studenter (ASK)

Boka handledning Akademiskt Språk för Studenter

Bra information till nya studenter vid GU (Links to an external site.)Links to an external site.

Göta studentkår (Links to an external site.)Links to an external site.

Studenthälsovård

 

Särskilt pedagogiskt stöd
Om du har behov av särskilt stöd p.g.a. funktionshinder, kontakta Sektionen för student- och utbildningsstöd så fort du har blivit antagen. 

 

 

Kurssammanfattning:

Datum Information Sista inlämningsdatum