Kursöversikt
Välkommen till kursen: Språk och kreativa lärprocesser för lärare i fritidshem, 15 hp H19
Kursperiod: 2019-09-30 - 2019-12-29
Uppstart av kursen sker den 4/10 klockan 13:00
Lokal: AK:2136
Adress: Göteborgs universitet, Pedagogen hus A, Läroverksgatan 15, Göteborg
Hitta på Pedagogen >>, Välkommen som student på Pedagogen >>
Bekanta dig med schemat, kursplan och litteraturlista dagarna innan kursintroduktion.
Som förberedelse är det också viktigt att du skaffar boken Skolan och den radikala estetiken. Lund: Studentlitteratur av Aulin-Gråhamn, L., Persson, M., & Thavenius, J. (2004) för den ska användas tidigt i kursen!
____________________________________________________________
Hej och välkommen!
Information om kursens upplägg och innehåll finns här i lärplattformen Canvas.
Se i navigeringen i vänstermenyn.
- Under Moduler finns bl a kursens upplägg, innehåll och arbetsformer, en guide till studierna i kursen.
- Aktuell kursinformation läggs in fortlöpande under Meddelanden.
- Under Filer och i Media Gallery finns dokument och digitala media som används i kursen.
- Kursplan och litteraturlista finns att söka fram i Studentportalen/Tjänster & Verktyg.
-
Kursens schema finns att söka fram:
- via direktlänk här
- sökning övriga scheman via: Studentportalen/Tjänster & Verktyg .
Kursen syfte och innehåll:
Innehållet i kursen riktas mot hur olika kommunikativa uttryck som skrift, matematik, bild, drama och musik kan användas som verktyg för att stödja och utmana barn i deras lärande, skapande, kreativitet och kulturella uttryck i fritidshem.
Vanligen tänker en kanske att läs- och skrivutveckling och matematik är förknippat med traditionellt skolarbete och att bild och musik används för att koppla av och underlätta arbetsdagarna. I kursen vill vi istället visa hur bild och musik också är kunskapsutvecklande samt hur svenska och matematik är något som finns naturligt i barns vardagsliv utanför klassrummet. I kursen får ni möjligheter att reflektera och utveckla kritiskt tänkande kring lärande och vad barns kultur kan vara samt pröva olika estetiska verktyg.
Kursen tar upp tematiska arbetssätt, särskilt arbete med storyline, i syfte att låta barn möta och använda sig av matematik, läsning och skrivning i kombination med andra kommunikativa och estetiska uttryck. Kursen erbjuder således kunskaper och erfarenheter som ni kommer att använda för att kunna stödja och utmana barns lärande, skapande, kreativitet och kulturella uttryck i fritidshem.
I kursen används digitala media, som t ex lärplattformen Canvas, egen smartphone, dator eller surfplatta samt andra webbaserade tjänster och liknande. Kursen innehåller nätbaserade moment och tillgång till stabil nätverksuppkoppling krävs därför under kursen.
Kursens lärandemål presenteras i kursplanen (inklusive litteraturlistan). Lärandemålen är utgångspunkter för kursens upplägg och innehåll, och anger de kompetenser och kunskaper som ska uppnås under kursen. Det är därför viktigt att återknyta till kursplanen under kursens gång.
All kursinformation samt kontaktuppgifter finner du här i Canvas. Då eventuella förändringar läggs ut fortlöpande som meddelande i Canvas, är det viktigt att hålla sig uppdaterad.
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL) är kursansvarig institution.
Innehållet har utarbetats i samarbete med Högskolan för Scen och Musik (HSM), Högskolan för Design och Konsthantverk (HDK), Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP) samt Institutionen för kulturvetenskaper (KULT).
Kursansvarig/kursledare: Viveka Torell viveka.torell@gu.se
____________________________________________________________
Kontaktuppgifter - om du har frågor eller behöver mer hjälp
-
Studieadministratör:
-
Cathrine Lindqvist, e-post: cathrine.lindqvist@ped.gu.se
kan svara på frågor om bl a registrering, betygsrapportering och schema.
-
Cathrine Lindqvist, e-post: cathrine.lindqvist@ped.gu.se
-
Studievägledare:
-
Lena Wendt, e-post: lena.wendt@ped.gu.se
kan svara på frågor och ge stöd vad gäller bland annat studiesociala frågor, behörighetsfrågor, stöd vid funktionshinder, eventuell tillgodoräkning av tidigare högskolepoäng. Har du rätt till särskilt stöd p g a funktionshinder är det viktigt att du tar kontakt med studievägledare under den första veckan.
-
Lena Wendt, e-post: lena.wendt@ped.gu.se
- Kursansvarig:
-
Viveka Torell, e-post: viveka.torell@gu.se
kan svara på frågor om kursens upplägg, innehåll och arbetsformer m m.
-
Medverkande lärare i kursen:
-
Medverkande lärare i kursen:
- Catarina Andishmand, e-post: catarina.andishmand@gu.se
- Malena Wallin, e-post: malena.wallin@gu.se
- Catarina Bengtsson, e-post: catarina.bengtsson@kultvet.gu.se
- Cecilia Björck, e-post: cecilia.bjorck@gu.se
- Jan Eriksson, e-post: jan.eriksson@kultvet.gu.se
- Peter Fredriksson e-post: peter.fredriksson@gu.se
- Charlotta Gavelin, e-post: charlotta.gavelin@hdk.gu.se
- Annika Halvarson, e-post: annika.halvarson@hsm.gu.se
- Anna Maria Hipkiss, e-post: anna.maria.hipkiss@gu.se
- Elisabeth Rietz, e-post: elisabeth.rietz@gu.se
- Christina Skodras, e-post: christina.skodras@gu.se
- Viveka Torell, e-post: viveka.torell@gu.se
- Karolina Westling, e-post: karolina.westling@kultvet.gu.se
- Emil Palmsköld, e-post: emil.palmskold@gmail.com
kan svara på frågor om kursspecifika moment som läraren ansvarar för.
-
Medverkande lärare i kursen:
- Examinator i kursen, se Moduler under Examination
-
Studierektor:
- Live Stretmo live.stretmo@gu.se kan svara på frågor om bl a kursens övergripande planering och upplägg.
- Live Stretmo live.stretmo@gu.se kan svara på frågor om bl a kursens övergripande planering och upplägg.
Kurssammanfattning:
Datum | Information | Sista inlämningsdatum |
---|---|---|