Kursöversikt
Välkommen till kursen:
LÖFÖ38 Lek, lärande och omsorg för förskollärare 1 och 2, 15 hp H19
Kursperiod: 2019-09-02 - 2019-11-24
Registreringsperiod: 2019-08-26 - 2019-08-28
Uppstart av kursen sker den 2019-09-05 klockan 08:15- till ca 10:00
Lokal: A1 311
Adress: Göteborgs universitet, Pedagogen hus B, Läroverksgatan 15, Göteborg
Hitta på Pedagogen >>, Välkommen som student på Pedagogen >>
____________________________________________________________
Hej och välkommen!
Information om kursens upplägg och innehåll finns här i lärplattformen Canvas.
Se i navigeringen i vänstermenyn.
- Under Moduler finns bl a kursens upplägg, innehåll och arbetsformer, en guide till studierna i kursen.
- Aktuell kursinformation läggs in fortlöpande under Meddelanden.
- Under Filer och i Media Gallery finns dokument och digitala media som används i kursen.
- Kursplan och litteraturlista finns att söka fram i Studentportalen/Tjänster & Verktyg.
-
Kursens schema finns att söka fram:
- via direktlänk här LÖFÖ38 H19
- sökning övriga scheman via: Studentportalen/Tjänster & Verktyg .
- Gällande litteraturen vill vi uppmärksamma er på att följande bok har utkommit i en reviderad upplaga under 2019 och ni köper med fördel den, men det går även bra med upplagan från 2013 som det står i litteraturlistan. Doverborg, E., Pramling, N., & Pramling Samuelsson, I. (2013). Att undervisa barn i förskolan. Liber
De tre centrala temana i kursen är lek, lärande och omsorg. I kursen bearbetas barns lärande utifrån lärandeteorier och barns utveckling utifrån utvecklingspsykologin och barndomspsykologin. Vidare problematiseras de tre centrala begreppen i kursen; lek, lärande och omsorg och vad det betyder att dessa begrepp skall ses som en meningsfull helhet utifrån samtida forskning.
I kursen problematiseras och bearbetas dessutom undervisning och förskollärarens uppdrag att stödja och utmana förskolebarns lek och lärande. En konsekvens av detta blir också att man i kursen analyserar och redogör för hur lek och omsorg kommer till uttryck i pedagogiska situationer utifrån samtida forskning och beprövad erfarenhet. Färdigheter och förmågor som ytterligare tränas i kursen är att planera, leda, genomföra och analysera en estetisk lärprocess som stödjer och utmanar barns lek och lärande.
Kursen handlar också om att kunna diskutera och problematisera barns egna initierade lek och vilken betydelse denna kan få för barns relationsskapande och delaktighet. Innehållet i kursen bearbetar också etiska ställningstaganden utifrån läroplanernas grundläggande värden och skollagen i relation till barns lek i förskolan och förskoleklassen.
Kursen och lärandemål presenteras i kursplanen (inklusive litteraturlistan). Lärandemålen är utgångspunkter för kursens upplägg och innehåll, och anger de kompetenser och kunskaper som ska uppnås under kursen. Det är därför viktigt att återknyta till kursplanen under kursens gång.
Kursens genomförande sker via litteraturseminarier, fältstudier, föreläsningar och workshops
Kursen examineras genom muntliga och skriftliga moment samt en salstentamen. Sista anmälningsdag till salstentamen är den 2/10. Anmälan görs via LADOK. Sista anmälningsdag för särskilt pedagogiskt stöd skall vara inskickat till studieadministratör senast fyra veckor innan tentamensdatum (under veckan kursen startar).
I kursen användsdigitala media, som t ex lärplattformen Canvas, egen smartphone, dator eller surfplatta samt andra webbaserade tjänster och liknande. Kursen innehåller nätbaserade moment och tillgång till stabil nätverksuppkoppling krävs därför under kursen.
All kursinformation samt kontaktuppgifter finner du här i Canvas. Då eventuella förändringar läggs ut fortlöpande som meddelande i Canvas, är det viktigt att hålla sig uppdaterad.
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL) är kursansvarig institution.
Airi Bigsten & Magnus Karlsson
Kursansvariga/kursledare
____________________________________________________________
Kontaktuppgifter - om du har frågor eller behöver mer hjälp
-
Studieadministratör:
-
Johan Thörnblad, e-post: johan.thornblad@gu.se
kan svara på frågor om bl a registrering, betygsrapportering och schema.
-
Johan Thörnblad, e-post: johan.thornblad@gu.se
-
Studievägledare:
-
Lena Wendt, e-post: lena.wendt@ped.gu.se
kan svara på frågor och ge stöd vad gäller bland annat studiesociala frågor, behörighetsfrågor, stöd vid funktionshinder, eventuell tillgodoräkning av tidigare högskolepoäng. Har du rätt till särskilt stöd p g a funktionshinder är det viktigt att du tar kontakt med studievägledare under den första veckan.
-
Lena Wendt, e-post: lena.wendt@ped.gu.se
- Kursansvarig:
- Airi Bigsten, e-post: airi.bigsten@ped.gu.se
-
Magnus Karlsson, e-post: magnus.karlsson@ped.gu.se
(kan svara på frågor om kursens upplägg, innehåll och arbetsformer m m.)
-
Medverkande lärare i kursen:
- Ulrika Eirefelt (IPKL), e-post ulrika.eirefelt@gu.se
- Airi Bigsten (IPKL), e-post: airi.bigsten@ped.gu.se
- Magnus Karlsson (IPKL), e-post: magnus.karlsson@ped.gu.se
- Ylwa Andersson (HSM), e-post: ylwa.andersson@hsm.gu.se
- Annika Halvarson (HSM), e-post: annika.halvarson@hsm.gu.se
- Maria Martinsson, e-post (IKI): maria.martinsson@gu.se
- Ida-Marie Molander (IKI), e-post: ida-marie.molander@gu.se
- Catarina Bengtsson, (KULT), e-post: catarina.bengtsson@kultvet.gu.se
- (Dessa kan svara på frågor om kursspecifika moment som läraren ansvarar för)
- Examinator i kursen, se Moduler under Examination
-
Studierektor:
- Solveig Sotevik, e-post: solveig.sotevik@ped.gu.se
kan svara på frågor om bl a kursens övergripande planering och upplägg.
- Solveig Sotevik, e-post: solveig.sotevik@ped.gu.se
Kurssammanfattning:
Datum | Information | Sista inlämningsdatum |
---|---|---|