Kursöversikt

Välkommen till kursen:

PDA508


Kursperiod: 2019-09-01- 2019-11-03

Uppstart av kursen sker den 2019-09-19 kl 10-12
Lokal:
sal B1 134
Adress: Göteborgs universitet, Pedagogen hus B, Läroverksgatan 15, Göteborg
Hitta på Pedagogen >>, Välkommen som student på Pedagogen >>

____________________________________________________________ 

 Hej och välkommen!

Information om kursens upplägg och innehåll finns här i lärplattformen Canvas.
Se i navigeringen i vänstermenyn.

  • Under Moduler finns bl a kursens upplägg, innehåll och arbetsformer, en guide till studierna i kursen finns att tillgå senast i samband med  kursintroduktionen.
  • Aktuell kursinformation läggs in fortlöpande under Meddelanden.
  • Under Filer och i Media Gallery finns dokument och digitala media som används i kursen.
  • Kursplan och litteraturlista finns att söka fram i Studentportalen/Tjänster & Verktyg.
  • Kursens schema finns att söka fram:


Kursens syfte är att presentera teoretiska perspektiv på lärande och kunskap inom barn- och ungdomsvetenskap, med utgångspunkt i några centrala epistemologiska frågeställningar. En historisk dimension bidrar till att utveckla förståelsen för den kunskapssyn som gör sig gällande i teorier om lärande och kunskap. Begreppen lärande och kunskap inom barn- och ungdomsvetenskap har en särskild roll i kursen och några olika perspektiv problematiseras. Den lärande, den undervisande, lärandets innehåll och form behandlas för att synliggöra några karakteristiska drag i perspektiven samt konsekvenser för hur utbildning organiseras. I kursen ges möjlighet att fördjupa förståelsen för de konsekvenser teoretiska perspektiv på lärande och kunskap får för barns och ungas bildning, utbildning och lärande och för organisering av undervisning.

Kursens genomförande sker via lärplattformen Canvas, aktivt deltagande på föreläsning samt examinerande seminarium, eget läsande samt skrivande av reflektionsuppgifter och ett avslutande paper. Studenterna förväntas också redovisa sin läsning vid kursens avslutande seminarium

 

I kursen används digitala media, som t ex lärplattformen Canvas, egen smartphone, dator eller surfplatta samt andra webbaserade tjänster och liknande. Kursen innehåller nätbaserade moment och tillgång till stabil nätverksuppkoppling krävs därför under kursen.

Kursen och lärandemål presenteras i kursplanen (Länk). Översikt över kursens obligatorisk litteratur finns i litteraturlistan (Länk).

Lärandemålen är utgångspunkter för kursens upplägg och innehåll, och anger de kompetenser och kunskaper som ska uppnås under kursen. Det är därför viktigt att återknyta till kursplanen under kursens gång.

Övrig kursinformation samt kontaktuppgifter finner du här i Canvas. Då eventuella förändringar läggs ut fortlöpande som meddelande i Canvas, är det viktigt att hålla sig uppdaterad. 

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL) är kursansvarig institution.

/Live Stretmo
Kursansvarig/kursledare

____________________________________________________________ 

Kontaktuppgifter - om du har frågor eller behöver mer hjälp

  • Studieadministratör: 
    • Cathrine Lindqvist,  e-post: cathrine.lindqvist@gu.se
      kan svara på frågor om bl a registrering, betygsrapportering och schema.

  • Studievägledare:
    • Lena Wendt,  e-post: lena.wendt@ped.gu.se
      kan svara på frågor och ge stöd vad gäller bland annat studiesociala frågor, behörighetsfrågor, stöd vid funktionshinder, eventuell tillgodoräkning av tidigare högskolepoäng. Har du rätt till särskilt stöd p g a funktionshinder är det viktigt att du tar kontakt med studievägledare under den första veckan.

  • Kursansvarig:
    • Live Stretmo, e-post: live.stretmo@gu.se
      kan svara på frågor om kursens upplägg, innehåll och arbetsformer m m.

  • Examinator i kursen, se Moduler under Examination

  • Studierektor:
    • Live Stretmo,  e-post: live.stretmo@gu.se
      kan svara på frågor om bl a kursens övergripande planering och upplägg.

 

Kurssammanfattning:

Datum Information Sista inlämningsdatum