Kursöversikt

Välkommen till kurser i evidensbasering hösten 2022!

VT2110/EV2210/EV2220

Det här är en gemensam Canvas-sida för ett antal inledande kurser i evidensbasering under hösten 2022. Nedanstående länkar leder dig (när det närmar sig kursstart) till kursernas startsidor

Fram tills kursstart finns litteraturlistor och läsanvisningar (nästan) längst ned på denna sida!

 

Zoomlänk för alla moment (om inget annat anges):

https://gu-se.zoom.us/j/64419425673 

 

Kursstarter för programstudenter

Samtliga programstudenter börjar 8.00 måndag 29 augusti (detta gäller alla NYA programstudenter)

Nya 33%-studenter fortsätter sedan till kl 14.

50%-studenter fortsätter till kl 15.30.

100%-studenter fortsätter till 16.30.

Gamla 33%-studenter som ska påbörja EV2220 börjar onsdag 31 augusti kl 13.00-16.30.

 

Kursstarter för studenter på fristående kurs

Studenter på fristående kurs (både VT2110 och EV2210) börjar kl 10.00 måndag 29 augusti.

Fristående EV2210-studenter fortsätter till kl 14.

Fristående VT2110-studenter fortsätter till kl 15.30.

 

Innan kursen börjar

I förväg är det bra om du...

  • ...bekantar dig med evidensbaseringens olika ansikten genom att följa modulen Introduktion till evidensbasering. Där får du reda på olika sätt att göra och förstå evidensbsasering.
  • ...har tänkt igenom ett beslutsproblem, alltså en situation i din eller annan verksamhet där det finns en osäkerhet om vad som är bästa sätt att agera. Pga osäkerheten behövs ett kunskapsunderlag. Det kan gälla vad som är bäst att göra med vissa patienter, klienter, elever eller medborgare för att stödja dem på bästa sätt. Detta beslutsproblem kommer sedan att ligga till grund för din sökning efter vetenskaplig litteratur och (för den som går på programmet) längre fram även etiska reflektioner och förbättringsarbete. För mer information om beslutsproblem, se första sidan i modulen för Examinationsuppgift 1.1.
  • ...tittar på universitetets välkomstfilm här: https://studentportal.gu.se/ny-student?skipSSOCheck=trueLänkar till en externa sida. . Där finns all praktisk info inför uppstarten.

 

Schema för programstudenter

Seminarier framgår av följande moduler:

33%-studenter EV2210: Seminarier och föreläsningar

50%-studenter VT2110: Seminarier och föreläsningar

100%-studenter läser både VT2110: Seminarier och föreläsningar och kursen VT2120 (se annan aktivitet på Canvas, undervisningsdagar är i allmänhet på tisdagar).

TimeEdit-länkar:

I detta schema anges både seminarier (som ovan) och tider för inlämningar av examinationsuppgifter.

50%-studenter och 100%-studenter Hela VT2110

33%-studenter EV2210 (första halvan av VT2110)

EV2220 (andra halvan av VT2110)

100%-studenter VT2120 (som endast gäller 100%-studenter)

Notera att scheman kommer vara preliminärt fram till 14 dagar innan terminsstart.

 

Schema för studenter på fristående kurs

EV2210 & BMA119: Seminarier och föreläsningar

VT2110: Seminarier och föreläsningar

TimeEdit-länkar:

Hela VT2110

EV2210 (första halvan av VT2110)

EV2220 (andra halvan av VT2110)

Notera att scheman kommer vara preliminärt fram till 14 dagar innan terminsstart.

 

Registrering

Du kan registrera dig på kursen tidigast en vecka före kursstart. När du har registrerat dig får du tillgång till all kursinformation här på Canvas.

Här kan du läsa hur man registrerar sig

 

Kursplan

Här hittar du sökning för kursplan (https://studentportal.gu.se/e-tjanster/kursplan-litteraturlista) Ange din kurskod i sökfunktionen. 

 

Kontaktinformation

Kursansvarig lärare: Morten Sager, morten.sager(at)gu.se

svarar på frågor om kursens innehåll, litteratur och schema.

Kursadministratör: Iines Turunen, iines.turunen(at)gu.se
svarar på frågor om registrering, tentamensadministration, avbrott, studieuppehåll, intyg.

Programkoordinator: Morten Sager, morten.sager(at)gu.se

svarar på övergripande programfrågor och studievägleder programstudenter.

Servicecenter https://studentportal.gu.se/handledning-och-stod/servicecenter

 

Litteraturlista VT2110 del 1 (och tillhörande kurser EV2210 och BMA119)

Läsanvisning:

(För länkar till delar av litteraturen, se nedan, i litteraturlistan)

1. Intro: Cartwright & Hardie s. 1-7, Stigsdotter et al, Granskningsmall RCT_2021-05-19.doc

SBUs metodbok och Greenhalghs bok är i övrigt ett stöd i granskningsuppgiften och läses efter behov. Det samma gäller Björk.

2. Teoretisk litteratur om kausalitet och mekanismer: Collins & Pinch kap 1, Howick kap 9-10, Brante, Sandahl & Petersson, Kap 3 i SBU 2016. 

3. Fallstudier om kausalitet: Cartwright och Hardie, Greenhalghs artikel

4. Etiken: Sandman m fl

Obligatorisk litteratur

Brante, T (2014) Kap 5 i Den professionella logiken. Liber.

Braunack-Mayer, AJ. (2006) "Ethics and health technology assessment: Handmaiden and/or critic?" International Journal of Technology of Assessment of Health Care. 22:2. ss. 307-21.

Cartwright, N & Hardie, J. (2012) ss. 3-7 och 61-88 i Evidence-Based Policy: A Practical Guide to Doing It Better. Oxford: Oxford University Press.

Collins, H och Pinch, T (2005) Kap 1 men specifikt 32-34  Dr. Golem. Chicago: Chicago University Press.

Greenhalgh T. (2012) Att läsa vetenskapliga artiklar och rapporter: grunden för evidensbaserad vård. Lund: Studentlitteratur. Kap 1-8, 13.

Greenhalgh, T (2020) "Face coverings for the public: Laying straw men to rest" Journal of evaluation in clinical practice, n/a: e13415. DOI: https://doi.org/10.1192/bjp.2018.2

Howick, J. (2011) Kap 9-10 i The Philosophy of Evidence-Based Medicine. Oxford: Wiley-Blackwell.

HTA-centrum (2014) Granskningsmall för randomiserad kontrollerad prövning – modifierad från SBU mall. Granskningsmall RCT_2021-05-19.doc

Sandman L, et al. (2014) Bilaga 9: Etiska aspekter på åtgärder inom hälso- och sjukvården. En vägledning för att identifiera relevanta etiska frågor, i SBUs handbok. http://sbu.se/sv/var_metod/Etik/ (Links to an external site.) Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU).

Sandahl, R och Petersson, G (2016) Kap 3 i Kausalitet: I filosofi, politik och utvärdering. Lund: Studentlitteratur.

SBU. (2020) Kap 1-6,  i Utvärdering av metoder i hälso- och sjukvården: en handbok. Stockholm: Statens Beredning för Medicinsk Utvärdering (SBU). (Hoppa över de delar som handlar om diagnostiska studier och kvalitativa studier). http://www.sbu.se/metodbok (Links to an external site.)

SBU (2016) Kap 3 i Värdering av effektivitet i klinisk vardag. Statistiska strategier för att hantera skillnader i behandlingseffektivitet mellan randomiserade kliniska prövningar och praktik. Ett regeringsuppdrag från Socialdepartementet. SBU bereder, Rapport 256/2016. Stockholm. https://www.sbu.se/contentassets/60796f319a7d4fec836d50b7d2974c9e/vardering_effektivitet_klinisk-vardag_2016.pdf

Stigsdotter, U., Corazon, S., Sidenius, U., Nyed, P., Larsen, H., & Fjorback, L. (2018). Efficacy of nature-based therapy for individuals with stress-related illnesses: Randomised controlled trial. The British Journal of Psychiatry: The Journal of Mental Science, 213(1), 404-411. DOI: https://doi.org/10.1192/bjp.2018.2

Samt artiklar som studenterna själva söker upp som del av uppgifter

Valfri litteratur

Björk, J. (2011) Praktisk statistik för medicin och hälsa. Liber. Kap 1-3, 6-10, 12, 15 för kursiv läsning vid behov.

Blomström, Vendela & Jeanna Wennerberg (2015) Akademiskt läsande och skrivande. Lund: Studentlitteratur.

Garpenby, P (2015) Evidensbaserade policybeslut i hälso- och sjukvård. Redovisning av nio strategier. Rapport 2015:3. Centrum för utvärdering av medicinsk teknologi (CMT). Linköping: Linköpings universitet. 

Ruggeri, M, Lasalvia A, och Bonetto C. (2013) A new generation of pragmatic trials of psychosocial interventions is needed. Epidemiology and Psychiatric Sciences. 22:2; ss. 111­117. http://journals.cambridge.org/abstract_S2045796013000127 (Links to an external site.) (7 ss.)

Wullf H R, Pedersen S A, Rosenberg R. (1988) Kap 2 Medicinens filosofi. Vinga press och Daidalos.

 

- - - -

Litteraturlista VT2110 del 2 tillika EV2220

(Notera att vissa referenser återkommer från del 1 av VT2110 tillika EV2210.)

Förslag på läsanvisning för respektive moment i kursen (se litteraturlistan nedan för fulla referenser):

För att komma in i den värld som kvalitativa metoder är ett förslag att du läser texterna ungefär i den här ordningen: föreslår utgör ska du i första hand läsa

  1. Hallberg m fl och CASP
  2. Malterud och Greenhalghs kapitel.
  3. Kvale och/eller Ahrne&Svensson.
  4. Methley et al (inför sökningen)
  5. Dixon-Woods m fl och Tong m fl
För det analytiska arbetet spelar det antagligen mindre roll vilken av texterna du börjar med men det är värt att nämna att vi inleder med teoretiska begrepp från Sismondo och Kuhn. Sedan diskuterar vi fallstudier i Collins & Pinch och även Mols artikel.

Obligatorisk litteraturlista

Ahrne, G. & Svensson, P. (2015) Handbok i kvalitativa metoder, Liber (kapittel 1,2,3,6,14,15)

CASP Qualitative Checklist som kan laddas ned här http://www.casp-uk.net/casp-tools-checklists (Links to an external site.)

Coffey, A. 1996. Making sense of qualitative data : complementary research strategies. Thousand Oaks, Calif: Sage.

Collins, H och Pinch, T (2005) Kap 4 och kap 7 i Dr. Golem. Chicago: Chicago University Press.

Dixon-Woods, M., Shaw, R.L., Agarwal, S., Smith, J.A. (2004). The problem of appraising qualitative research. Quality and Safety in Health care 13,223-225.

Greenhalgh T. (2012) Att läsa vetenskapliga artiklar och rapporter: grunden för evidensbaserad vård. Lund: Studentlitteratur. Kap 12.

Hallberg, L R-M & Strandberg M: Health consequences of workplace bullying experiences from the perspective of employees in the public sector. International Journal of Qualitative Studies on Health and Wellbeing 1,2, 109-119.

Kuhn, T. (1970) Kap XI "The invisibility of revolutions" i The Structure of Scientific Revolutions. Ss. 136-43.

Kvale, S. & Brinkmann, S. (2014, uppl 3) Den kvalitativa forskningsintervjun, Studentlitteratur.

Malterud, K. (2001). Qualitative research: standards, challenges, and guidelines. Lancet, 358(9280), 483-488. doi:10.1016/s0140-6736(01)05627-6.

Methley AM, Campbell, S, Chew-Graham, C, McNally, R och Cheraghi-Sohi, S (2014) PICO, PICOS and SPIDER: a comparison study of specificity and sensitivity in three search tools for qualitative systematic reviews. BMC Health Services Research, 14:579. doi 10.1186/s12913-014-0579-0

Mol, M. (2006) "Proving or Improving: On Health Care Research as a Form of Self-Reflection". Ur Qualitative Health Research. 16:3, ss. 405-414. (10 ss.)

SBU. (2020) SBU:s metodbok. Stockholm: Statens Beredning för Medicinsk Utvärdering (SBU). http://www.sbu.se/metodbok (Links to an external site.) (149 ss.)

Sismondo, S (2010) Kapitel  1, 2, 5 och 11 i An Introduction to Science and Technology Studies, Chichester: Wiley-Blackwell.

Tong, A. Sainsbury, P. & Craig, J. (2007) Consolidated criteria for reporting qualitative research (COREQ) Int J Qual Health Care, 19,6,349-357

Samt artiklar som studenterna själva söker upp som del av uppgifter

 

Kårinformation

Se gärna Göta studentkårs film om dem:

Grattis, du är student! 

Särskilt pedagogiskt stöd
Om du har behov av särskilt stöd p.g.a. funktionshinder, kontakta Sektionen för student- och utbildningsstöd så fort du har blivit antagen. 

Studentinformation - Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori  (FLoV) och Göteborgs universitet (GU) 
Lär dig Canvas
Checklista för dig som är ny student vid GU
Studentportalen
Välkommen till Inst. för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori 
Studiemiljö och regler
Brandskyddsinformation

Plagiering och akademisk integritet (Studentportalen)

Akademiskt Språk för Studenter (ASK)

Boka handledning Akademiskt Språk för Studenter

Bra information till nya studenter vid GU 

Göta studenkår

Studenthälsovård

 

Institutionens information på Studentportalen:

Här hittar du som är student på FLoV aktuell information: 

Studentportal/Mina studier/Filosofi, lingvistik och vetenskapsteori  (https://studentportal.gu.se/minastudier/flov)

När du är inloggad i Studentportalen hittar du direktlänken till institutionens informationssidor i drop down-menyn vid ditt namn, under fliken Profil och inställningar.

 

I kurssummeringen nedan ser du allteftersom examinerande uppgifter som ingår i de olika delkurserna.

Kurssammanfattning:

Datum Information Sista inlämningsdatum