Kursöversikt

Välkommen!

Välkommen till kursen L6HK11  Hem- och konsumentkunskap 1 för lärare 1-6 15 hp 

Här under följer Kursinformation om kursplan, litteraturlista och schema. 

När du registrerat dig på kursen kommer du att komma åt fler sidor för kursen i Canvas, registrering sker ca 1 vecka före kursstart

Instruktioner om hur du går tillväga hittar du på http://studentportal.gu.se/e-tjanster/registrering/

 

 

Kursinformation

Hej,

Första campusträffen den 18/1

Inför första Campusträffen  ska du förbereda dig på följande sätt

  • Läs igenom kursplan för L6HK11a som du finner på Canvassidan (förstasidan).

Inför första tillfället och seminarium Ämnesdidaktik HKK ska du läsa följande litteratur:

  • Hjälmeskog, K. & Höijer, K. (Eds.) (2019). Didaktik för hem- och konsumentkunskap. Malmö: Gleerup. Kap 1,2 och 3
  • Skolverket (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet,Kursplan i hem- och konsumentkunskap Stockholm: Skolverket. 
  • Skolverket (2022). Kommentarmaterial till kursplanen i hem- och konsumentkunskap. 

Läs anvisad litteratur ovan och förbered dig genom att skriva ner några korta punkter så att du kan delta i diskussion vid seminarium. Formulera också två frågor du vill diskutera i seminariegruppen utifrån litteraturen du läst.

Uppgift 1. Vad är HKK?

  • Tänk igenom vilka förkunskaper du redan har, vad du förväntar dig av ämnesstudierna?
  • Hur ser du på ämnet hem och konsumentkunskap? Vad är typisk ”hemkunskap” tänker du? Vad görs, vad lärs ut/in och hur? Vilka du föreställningar och/eller erfarenheter har du?
  • Fundera över vad som är grundläggande kunskaper, färdigheter inom HKK och vilka Du som lärare i HKK kan behöva.
  • Fråga två elever på din skola kring vilka tankar de har om HKK. Hur beskriver de vad HKK är?
  • Fundera över hur du kan gestalta HKK på en tallrik, Vad skulle du tillaga för att visa vad HKK är?

Skriv ner svaren på ovanstående frågor och ta med till  campusträff den 18/1. Dina svar kommer att vara grund för en gemensam diskussion tillsammans med de andra studenterna.

 

Schemat för campusträffar på torsdagar i denna kurs finner ni längre ner under rubrik schema. Utöver det som står i schemat kommer ni att få uppgifter som ska genomföras mellan de olika campusträffarna som ni får information om vid kursintro den 18/1. 

Bra att veta är att mycket av litteraturen är digital och vi tillhandahåller några av de svåråtkomliga texterna. En bra bok att köpa direkt är Hjälmeskog, K. & Höijer, K. (Eds.) (2019). Didaktik för hem- och konsumentkunskap. Malmö: Gleerup.  Den kommer att användas även i kommande HKK-kurser. Kursguiden kommer att läggas ut i anslutning till kursstart. Kursen innehåller föreläsningar, seminarium, workshops där vissa är praktiska moment i kök samt inlämningsuppgifter med redovisningar.

Varmt välkomna! 

Vänliga hälsningar 

Jenny Rendahl 

 

Kursplan

Du hittar kursplanen genom att söka på kurskoden via;

https://www.gu.se/studera/hitta-utbildning/hitta-kursplan-och-litteraturlista

L6HK11kursplan.pdf 

Denna kurs är hållbarhetsmärkt

Göteborgs universitet tillämpar hållbarhetsmärkning av kurser och program. Kriterierna för hållbarhetsmärkning reviderads och fastställs av universitetets utbildningsnämnd 

 

Litteraturlista

Du hittar litteraturlistan genom att söka på kurskoden via;

https://www.gu.se/studera/hitta-utbildning/hitta-kursplan-och-litteraturlista

 

Två pdf-filer visas, en för kursplanen och en för litteraturlistan. Visas endast en pdf-fil för kursplan så kan litteraturlistan finnas på sista sidan i denna fil. Kontakta kursansvarig lärare om du inte hittar litteraturlistan eller om du är osäker på vilken version du ska använda i de fall det finns flera.

 

Kursguide

Information kring kursens olika moment finns i moduler. 

 

Schema

Schemat är preliminärt fram till två veckor innan kursstart.

Den här kursen använder endast Timeedit för visning av kursschema. Inget separat schema tex i word-format kommer att publiceras.

Här hittar du kursens schema:

TimeEdit Göteborgs universitet - L6HK11, Hem- och konsumentkunskap 1 för ..., +1 Kurs (2)

 

 

 

 

Särskilt pedagogiskt stöd - NAISintyg

Har du rätt till särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning är det viktigt att du tar kontakt med samordnarna för pedagogiskt stöd samt studievägledaren på institutionen i god tid inför kursstart för att ordna med ett NAISintyg.

Du behöver sända ditt NAISintyg till:

  • din studievägledare på institutionen när du fått det av samordnaren
  • till kursansvarig senast 4 veckor innan kursstart
  • vid tentamensanmälan alltid informera anne-lee.loof@gu.se senast 4 veckor innan tentamen att du skall skriva och har ett intyg (oavsett kurs/program du läser)

Kontaktuppgifter till studievägledare och kursansvarig ser du längre ner på denna sida

 

Studentportalen

Här hittar du information som är viktig för dig som student

https://studentportal.gu.se/minastudier/iki?skipSSOCheck=true

 

Hållbart studentliv

Här kan du hitta information om bland annat studenthälsan, likabehandling och studiemiljö

https://studentportal.gu.se/studiemiljo-regler/hallbart-studieliv

 

 

 

 

Kontaktuppgifter

Studieadministratör/Studievägledare:

Anne-Lee Lööf

Kursansvarig:

Jenny Rendahl 

jenny.rendahl@gu.se

 

Inriktningsansvarig HKK:

Jenny Rendahl

 

För att nå personal vid institutionen hittar du kontaktuppgifter här:

https://www.gu.se/kostvetenskap-idrottsvetenskap/om-oss/kontakt

 

Ny på Canvas?  

Läs mer om Canvas på Studentportalen »  

 

Regler vid tentamensskrivningar

http://studentportal.gu.se/studiemiljo-regler/tentamensregler

Anmälan till salstentamen

http://studentportal.gu.se/e-tjanster/skriva-salstentamen

Tentamensschema vid IKI