Kursöversikt
Vetenskapsteori för lärare
Kursen ger en orientering i en rad kunskapstraditioner som har varit betydelsefulla för vetenskapernas utveckling inom natur- och humanvetenskaperna. Grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp presenteras och relateras till historiska och samhällspolitiska kontexter. Kursen ger dessutom en översiktlig introduktion till perspektiv och verktyg som används inom vetenskapsstudier. Särskilt fokus läggs på olika sätt att förstå vetenskap och vetenskaplighet och hur de knyts till skolans roll och uppdrag. Kursen vänder sig både till lärarstudenter och yrkesverksamma lärare.
Kursens upplägg
Kursen består av tre delar samt en examinerande uppsats. Undervisning sker i tre "block" med undervisning varje vecka, med ett antal veckors uppehåll mellan blocken. Varje block avslutas med ett obligatoriskt seminarium. Om du uteblir från något seminarium behöver du göra en kompensationsuppgift. För instruktioner inför seminarier se denna sida.
Föreläsningar ligger på tisdagar 16:15-18:00, och kommer även att spelas in. Seminarier ligger i regel på tisdagar 18:15-20:00. All undervisning sker online via Zoom.
Kursen examineras med en individuell uppsats som behandlar någon fråga kring vetenskaplighet i skolan utifrån de perspektiv som presenteras under kursens delar. I uppgiften ingår det att opponera på en kamrats uppsats samt att förhålla sig till den kritik som mottas vid opponering. Instruktioner för examination finns på denna sida.
Kursstart
Kursintroduktion äger rum torsdagen den 4 september kl. 16:15-17:00. Följande zoom-länk: https://gu-se.zoom.us/my/christopherkullenberg
Registrering
Du kan registrera dig på kursen tidigast en vecka före kursstart. När du har registrerat dig får du tillgång till all kursinformation här på Canvas.
Här kan du läsa om hur du registrerar dig på kursen
Schema
Se Time Edit
Schemat är preliminärt fram till två veckor innan kursstart. Notera att schemat är ett levande dokument och kan komma att ändras under terminens gång - ha som vana att kolla det ibland.
Kursplan
Det går också att söka på kurskoden VT1600 (och andra kurser) på https://utbildning.gu.se/kurser/hitta-kursplan för att hitta kursplaner.
Litteratur
Kursbok:
Matta, Corrado (2020). På vetenskaplig grund: En vetenskapsteoretisk vägledning för lärare och lärarstudenter. Stockholm, Liber
Övrig litteratur:
Forsberg, Eva & Daniel Sundberg 2019. Att utveckla undervisningen - en fråga om evidens eller professionellt omdöme. I: Y. Ståhle, M. Waermö & V. Lindberg (red), Att utveckla forskningsbaserad undervisning: Analyser, utmaningar och exempel. Stockholm: Natur och Kultur, 29-50.
Biesta, Gert J. (2016). Good Education in an Age of Measurement: Ethics, Politics, Democracy. London: Routledge. Chapter 2, Evidence-Based Education between Science and Democracy, 28-49.
Chalmers, A. (2003) Vad är vetenskap egentligen? (3., omarb. uppl.) Nora: Nya Doxa. Kapitel 1, 4, 5, 8
eller
Feuer, Michael J., Lisa Towne & Richard J. Shavelson 2002. Scientific Culture and Educational Research. Educational Researcher 31(8), 4–14.
Gorur, R., Hamilton, M., Lundahl, C., & Sjödin, E. S. (2019). Politics by other means? STS and research in education. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 40(1), 1-15.
Gorur, R. (2011). ANT on the PISA trail: Following the statistical pursuit of certainty. Educational Philosophy and Theory, 43(sup1), 76-93.
Jarl, M,. Blossing, U., & Andersson, K. (2017). Att organisera för skolframgång: Strategier för en likvärdig skola. Stockholm: Natur & Kultur. Kapitel 5, Varför lyckas vissa skolor bättre än andra, 140-156.
Kjørup, S. (2009). Människovetenskaperna: problem och traditioner i humanioras vetenskapsteori. (2., [rev. och uppdaterade] uppl.) Lund: Studentlitteratur. Kapitel 1, 4, 6, 13, 15, 17
(UTGÅR) Langer, S. K. (1979). Philosophy in a new key: A study in the symbolism of reason, rite and art (3rd ed). Harvard university press.
Sismondo, S. (2010) An Introduction to Science and Technology Studies (2. Uppl.) Malden: Blackwell Publishing. Kapitel 5, 8, 10 och 11
Skolforskningsinstitutet (2017). Klassrumsdialog i matematikundervisningen. Skolforskningsinstitutets systematiska översikter
Timmermans, S., & Epstein, S. (2010). A world of standards but not a standard world: Toward a sociology of standards and standardization. Annual review of Sociology, 36, 69-89.
Ev. tillkommer ytterligare litteratur, företrädesvis i elektronisk form.
Särskilt pedagogiskt stöd
Om du har behov av särskilt stöd på grund av funktionsnedsättning, kontakta Sektionen för student- och utbildningsstöd så fort du har blivit antagen.
Kontaktinformation
Kursansvarig: Christopher Kullenberg (christopher.kullenberg@theorysc.gu.se)
svarar på frågor om kursens innehåll, litteratur och schema.
Kursadministratör: Annika Herrström (annika.herrstrom@gu.se)
svarar på frågor om registrering, tentamensadministration, avbrott, studieuppehåll, intyg.
Studievägledare: Annika Herrström (annika.herrstrom@gu.se)
svarar på frågor och ger stöd vad gäller bland annat studiesociala frågor, behörighetsfrågor samt stöd vid funktionsnedsättning.
Studierektor (vetenskapsteori): Christopher Kullenberg (christopher.kullenberg@theorysc.gu.se)
svarar på övriga frågor.
Servicecenter https://studentportal.gu.se/handledning-och-stod/servicecenter
hjälper till med bland annat studieintyg, studentkonto och GU-kort.
Studentinformation - Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori (FLoV) och Göteborgs universitet (GU)
Checklista för dig som är ny student vid GU
Institutionens (FLoV) sida på Studentportalen
Brandskyddsinformation
Plagiering och akademisk integritet (Göteborgs universitetsbibliotek)
Vägledning om generativ AI i studierna
Akademiskt Språk för Studenter (ASK)
Boka handledning Akademiskt Språk för Studenter
Kurssammanfattning:
| Datum | Information | Sista inlämningsdatum |
|---|---|---|